Bitchen

Förra året gjorde jag som Peppe och lovade mig själv att bli mer obekväm för dem som slentrianmässigt häver ur sig rasistisk och sexistisk skit. Jag fortsätter med det även det här året. Jag är den där Facebookvännen som bråkar hela tiden, party poopern, bitchen som bara måste lägga sig.

framtid

För seriöst alltså, den här bilden delades av en person jag egentligen tycker väldigt mycket om. Han är godhjärtad och en av de på riktigt schyssta typerna. Men att dela rasistiskt material från en nationalistisk grupp är ändå inte ok. Det ger stöd till de där som inte har ett gott hjärta att fortsätta vara rövhattar och då tänker jag glatt vara den som gör situationen obekväm.

Vi ska tala om för män att de ska sluta våldta. Men män måste för i helvete sluta skylla på andra hela tiden. Vad svenska män skulle kunna börja med att göra är att gå in och läsa kommentarsfält hos a) feministiska bloggar, b) dagstidningar som skrivit någonting om feminister och/eller invandrare samt c) ungefär vilken kvinna som helst som försöker förklara begreppet våldtäktskultur.

Det är bra arenor att lära sig om hur en kultur med skev kvinnosyn kan ta sig uttryck på nätet och om vad nordiska kvinnor får utstå från nordiska män. Nej, inte från alla män – men typ alla kvinnor och hela jävla tiden. Sedan kan man ju också låta bli att dela med sig av nationalistisk propaganda och rasism. Det är en bra tumregel.

För den där våldtäktskulturen i vilken män tar sig friheter med kvinnors kroppar, den lever och frodas i den västerländska kulturen också. Män här har förstått att de ska säga att våldtäkt är fel, så alla är officiellt emot våldtäkt. Likväl går diskussionen så här:

 

Det här är våldtäktskultur. Tänk hur det skulle se ut om var och en av de här schyssta snubbarna fick mothugg av en killkompis som gjorde sig obekväm, som sa ”dude, det där är fortfarande våldtäkt” och ”really, visa lite respekt för kvinnors rätt till sin egen sexualitet”.

Så gör det. Bli en bitch.

6 thoughts on “Bitchen

  1. Älskar ditt svar. Faktum är att jag nyss delade en liknande slutsats på mitt eget Facebook-konto även om jag uttryckte det lite annorlunda.

    • Det verkar liksom finnas en avgrund mellan män och kvinnor här, där kvinnor har försökt påpeka något i många år redan och män först vill lyssna om de kan få skylla på någon annan och fortsätta sina liv som om inget hänt.

  2. Jag tror det är ett problem som gäller hela samhället. Sen tror jag det finns en större andel män än kvinnor som uttrycker sina tankar med en sned kvinnosyn (/rasism/…) högt. Kvinnor fattar liksom att de inte skall skuldbelägga andra kvinnor.

    Här är en text som ganska bra beskriver den bild den största delen av männen har när de får höra ”det är ni män som måste ändra på er” http://elaka.ratata.fi/blogg/article-49040-398991-trollens-rost-och-mannens-om-trakasserierna-bla

    Men det är så klart allas uppgift at säga ifrån.

  3. jag håller med om att vara en bitch när man får möjlighet! kanske jag har avskräckt eller bara gjort ett så fint urval av vem jag har som vän på nätet – men jag har aldrig sett nån man uttrycka sig så här! kan det vara en mindre klick som både uttrycker sig så och har vänner som gör det? troll och deras kompisar? jag spekulerar här, mest för att det känns så totalt osannolikt att tänka sig att man sku se nån man känner skriva så – inte för att jag tycker män är en ljuvlig underart av mänskan (tvärtom).

Vad tycker du?

