Nyhetsplock

LEGO, pojkar och flickor

Jag har läst en hel del åsikter om Sagan om ringen-trilogin som misogynt skit. Därför vill jag börja med att säga att jag på intet sätt håller med. Tvärtom finns det flera stolta, självständiga kvinnokaraktärer som är synnerligen viktiga i att föra historien framåt. Därmed förstås inte sagt att storyn inte skulle spegla starka patriarkala strukturer, men det får man väl dels helt enkelt förlåta Tolkien och hans tid för, dels se som en berättarteknisk faktor. Sak samma egentligen. Jag älskar Sagan om ringen-trilogin.

Och så kommer LEGO in i bilden. Först blev jag överlycklig över att att LEGO tagit sig and LOTR och såg fram emot många långa timmar på golvet byggandes. Men någonstans i förvandlingen från magnifikt epos till kommersiell leksak hände det något med figurerna. Alla kvinnokaraktärer försvann (utom Shelob – talande nog). Var är Arwen? Utan henne vore Frodo död. Var är Galadriel? Utan henne blev det inte mycket till magi. Och var är Eowyn? Miss I am No Man och så är dagen och världen räddad.

LEGO LOTR hade kunnat bli en lysande leksak för äventyrssugna barn. För barn som älskar hästar, svärd, kampen mellan gott och ont, kärleken, magin och spänning. Nu är det en leksak avsedd för pojkar. LEGO har kidnappad en av de största berättelserna som någonsin skapats och gett den till pojkarna. Kanske hade jag inte varit fullt lika upprörd (who am I kiddin’, jag ville ju ha Arwen!) om det inte var för LEGOs stora satsning på att attrahera flickor genom det pastellfärgade speciallegot LEGO Friends. Jag är övertygad om att flickor gärna vill leka med figurer de kan identifiera sig med och att de därför hellre leker med flickfigurer. Det tror jag LEGO har helt rätt i. Men jag ser hundra gånger hellre att min dotter får identifiera sig med Arwen, Galadriel och Eowyn än med Olivia i hennes Butterfly Beauty Shop. Så varför måste man skilja på pojkar och flickor? Varför kan de inte få leka i samma värld, med samma regler och med samma drömmar?


Till en pojke kan man köpa Battle of Helms Deep där pojkarna får rädda världen.


Till en flicka kan man köpa Mias Bedroom där flickorna kan få vänta under tiden.

11 kommentarer på “LEGO, pojkar och flickor

  1. Nej, vad fräckt av Lego. Jag håller med dig om att utan Arwen, Galadriel och Eowyn hade det blivit en fjuttig historia. Jag älskade trilogin av samma osak, som jag älskade Modesty Blaise och Pippi. Jag var hungrig på tjejer, som var modiga och starka, samt brann för rättvisa ocj godhet. Visst behövs herrarna i trilogin och visst avspeglar böcketna tidens patriarkaliska anda. Men, trilogin dissar inte kvinnorna. De bemöts med högaktning och respekt.

    Tack för dina inlägg. De är fräscha och tänlvörda.

  2. Jag reagerade på samma sak. Kunde de inte ha haft en Flight to the Ford med Arwen, Frodo och någon nazgûl? Hoppas ändå att åtminstone Eowyn dyker upp så småningom. De har ju bara kommit till The Two Towers, det finns massor av saker från Return of the King som kunde bli lego. Jag har svårt att tro att de kan lämna bort en av trilogins största scener – och alla vill väl kunna bygga the Witch King med tillhörande Fell Beast?
    (Ursäkta svengelskan, jag kan tyvärr LotR-terminoliogin bara på engelska…)

    1. Håller helt med! Så fort det kommer så… Och visst har de bara börjat, så ännu finns det potential, men jag blir så lack på att de direkt måste nischa mot pojkar.

  3. Kröhöm. Jo, först ska jag ju bara skriva att jag håller med dig till hundra procent. Men sen måste jag ju bara påpeka att det var Glorfindel och inte Arwen som räddade Frodo från nazgulerna i boken. Arwen hade inget med själva handlingen att göra, hon stoppades ju undan i appendixet. Galadriel fungerade ju mest som spågumma i boken. Tolkien hade gärna tagit in mer av Arwen i själva eposet, men lyckades inte skriva in det smidigt – på den punkten (och många andra) var filmteamet betydligt skickligare dramatiker än Tolkien själv (som trots sin fantatiska fantasi och kunskap nog ibland skrev lite klumpigt).

    1. Jo, filmerna och boken är ju inte helt lika. För att uttrycka det milt. 🙂 Men LEGO har tagit karaktärerna från filmerna och inte från boken, så de hade haft ett tämligen fritt val beträffande spännande kvinnliga karaktärer. De bara lät bli att ta chansen.

  4. Tror ju iofs inte att det ar barnen som koper lego till sig sjalva utan foraldrarna som gor ett val nar de koper leksaker till sina barn. Och LEGO har ju inget forbud mot att lata flickor leka med deras LOTR grejor och de far ju sjalva bestamma vad de ska producera. For ovrigt finns det val inga anatomiskt korrekta LEGO-karaktarer sa barnen kan med enkelhet saga att en ”gubbe” ar Arwen om hen sa vill. ^^

    Hur manga pojk-karaktarer finns det i ”Mia’s bedroom”?

    Av egen erfarenhet tror jag forresten att man relaterar till hjaltar inte till kon! (GO XENA!)

    1. Visst är det vi föräldrar som köper och jag hade köpt hela serien om man fått med Arwen och Eowyn. Därför förbehåller jag mig också rätten att säga att jag tycker att det är fullkomligt SKIT att man prompt måste dela upp mellan pojkar och flickor. Visst handlar LEGO mycket om att bygga olika konstruktioner, men det handlar också om att ha små figurer som kan använda konstruktionerna och när 95% av de figurerna är pojkar är det nästan ofrånkomligt att små flickor kommer att uppleva det som att LEGO egentligen är för pojkar.

      Och så vill jag också tillägga att det inte finns en enda pojke i hela LEGO Friends (men jag ser humorn i att göra en pojkkaraktär till Mia’s Bedroom… 😉 ) och att jag å det bestämdaste vill protestera mot det också. Uppdelning igen. Yäk.

      Jag har hört fler män som kan identifiera sig med kvinnliga karaktärer än tvärtom. Undrar om det skulle finnas någon sorts statistik för det..?

Vad tycker du?