Godsaker · Vardagslivet

Godaste blåbärsmuffinsen hittills

För att fira att det bara är ett par månader kvar tills snön har smält bort bakade jag blåbärsmuffins igår. Egentligen är det inte min favorit. Alls. Det är i allmänhet för lite choklad och för mycket blåbär i blåbärsmuffins nämligen. Men så igår slog inspirationen till och följande recept såg dagens ljus. Enkelt, gott och nyttigt! Eller. Enkelt och gott i alla fall!

Smält
75 gr bra smör (använd inte margarin. Nånsin.)

och vispa ihop det med
1,5 dl råsocker

Vispa därefter ner
3 ägg, ett i taget

I en annan skål, blanda
2,5 dl vetemjöl och
1,5 tsk bakpulver

Vänd ner mjölet i äggsmeten och fortsätt vända (lyft smeten från kanten in till mitten med en slickepott, utan att vispa och utan att slicka på slickepotten) tills smeten är så gott som klumpfri. Häll smeten i 12 muffinsformar, placerade i en sån där ugnsform för muffins.

Klicka sedan ner
1 tsk vaniljkvarg per muffin, totalt nästan 1 dl (bor man inte Finland och nickar förstående när någon säger vaniljkvarg kan man ta 1 dl kesella och blanda med 2 tsk vaniljsocker)

Fördela
1 dl (frysta) blåbär i kvargklicket

Grädda muffinsarna i ugnen i ca 15 min på 200 grader. Oftast brukar jag äta upp det mesta direkt när det kommit ut ur ugnen bara för att jag kan och för att nygräddat is da shit, men de här muffinsarna var om möjligt ännu godare morgonen efter.

muffins

4 kommentarer på “Godaste blåbärsmuffinsen hittills

  1. Jag gillar din inställning med choklad och muffins. Det tyder på att du är en förnuftig människa. Och de bästa muffins jag någonsin har lagat innehåller både vitchoklad och blåbär.

  2. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

Vad tycker du?